Climate Rebellion

KLM hield rapport tegen over alternatief voor krimp Schiphol, NPO, 2-03-2024

Schiphol heeft een rapport over de krimp van de luchthaven niet naar buiten gebracht, onder druk van KLM.

KLM heeft problemen met verdienmodel

Door een hogere vliegax, niet alleen voor Europese vluchten, maar ook voor internationale transfer reizigers, is het aantal vluchten eenvoudig terug te dringen. Maar dat gaat in tegen het verdienmodel, waarbij de KLM passagiers van over de hele wereld naar Schiphol haalt, om over te stappen.

Er bleek een goed alternatief voor de overlast die Schiphol veroorzaakt

Schiphol, KLM en luchtvaartlobbyclub Barin lieten door onderzoeksbureaus SEO en CE Delft een studie doen. "Uit dat onderzoek kwam naar voren dat er een alternatief plan is voor de luchthaven; met minder herrie, beter voor het klimaat en met meer geld voor de schatkist", zegt Nandram. "En Schiphol hoeft daarbij niet eens minder vluchten uit te voeren en kan juist groeien." De crux daarbij was de vliegtaks.

Duitsland en het Verenigd Koninkrijk kennen al een langeafstandsbelasting

Op Schiphol zijn 20% van de vluchten, de langeafstands vluchten, verantwoordelijk voor 80% van de vervuiling. Ook wil Schiphol dat de bussinessclass en prive vluchten, veel meer gaan betalen, omdat zij veel meer bijdragen aan de vervuiling.

Politieke keuze

Voor Schiphol is een het een aantrekkelijke optie niet langer de goedkoopste te zijn, maar in te zetten op inovatie.

Wil je meer weten

Lees het artikel en luister naar de uitzending op de site van de NPO.
Het artikel op Nu.nl.

#KLM #Schiphol #Luchtvaart

news-2024-03-02-KLM-SchipholWoensdag 17 April 2024 18:8:25